
Inghild Karlsen: Outdoor/Indoor
Inghild Karlsen var en av de første norske kunstnerne som ble forbundet med installasjonen som medium og format. Se filmen «Outdoor/Indoor» og bli bedre kjent med kunstneren og hennes kunstneriske praksis.
Da vi i mars 2020 måtte stenge galleriet og utsette Inghild Karlsens utstilling på grunn av pandemien, inviterte vi kunstneren til å montere et av sine mest kjente verk og snakke med oss om dette arbeidet og andre sider av hennes kunstneriske virksomhet.
Det resulterte i filmen «Outdoor/Indoor», hvis tittel er hentet fra prosjektet hun presenterte på kunstbiennalen i Sao Paulo i 1994. Her forteller kunstneren blant annet om det å reise i nordområdene og opplevelsen av det hun omtaler som "nøysomhetens estetikk".
Om kunstneren
Billedkunstneren Inghild Karlsen ble et kjent navn få år etter sin første separatutstilling i 1979. Da hennes installasjon Fugleskremsler på en holme utenfor Mandal ble saget ned i løpet av en mørk natt i 1984, fikk både den unge kunstneren, og de radikalt nye kunstuttrykkene som nå hadde nådd Norge, medias og den brede offentlighetens oppmerksomhet.
Karlsen har gjentatte ganger blitt trukket fram som en representant for nye tendenser og arbeidsmåter som vokste fram i norsk kunst fra 1980-tallet. Hun var blant annet en av de første kunstnerne som arbeidet med installasjoner i Norge, en form som siden begynnelsen av 1980-tallet har gått fra å være en marginal til å bli en helt sentral uttrykksform i samtidskunsten.
Også i sitt arbeid med performance-kunst og samarbeid med scenekunstnere og dramatikere var Karlsen en pionér i Norge. På 1980-tallet samarbeidet hun med dramatikeren Cecilie Løveid og danskene Kirsten Delholm og Willie Flindt, grunnleggerne av en av Nordens mest kjente performancegrupper, Hotel Pro Forma. Hun har også blitt framhevet for sin tidlige bruk av video som kunstform.
Nordlige områder og Nord-Norge spesielt har hatt en viktig rolle i Inghild Karlsens kunst. Gjennom tema, motiver og materialer har en stor del av hennes kunstnerskap spesielt vært knyttet til disse delene av verden. Karlsen har i en rekke installasjoner og performancer tatt utgangspunkt i konkret kulturhistorie, landskap og levesett i arktiske og subarktiske områder. Forholdet mellom natur og kultur har vært et tilbakevendende tema. Samtidig framstår arbeidene hennes verken som rent tilbakeskuende eller nostalgiske. Ofte er det evnen til å løfte fram noe større og mer allment fra konkrete enkeltgjenstander og fenomener som karakteriserer kunsten.
At Karlsen har gjort arbeidsprosesser – som blant annet filting – til en del av utstillinger, og latt performance og installasjon gli over i hverandre, har fått flere til å peke på bevegelse som en karakteristisk del av hennes kunstneriske produksjon. Det er også en form for bevegelse i hennes hyppige gjenbruk av ulike objekter og elementer fra installasjoner i andre sammenhenger.
I 1994 representerte Karlsen Norge under kunstbiennalen i Sao Paulo. Hun var en av kunstnerne i Nasjonalmuseets utstilling Stille revolt (2016) som stilte fokus på den ofte oversette norske prosess- og konseptkunsten fra 1970- og 80-tallet. I 1999 var hun festspillkunstner ved Festspillene i Bergen, og hun har hatt atelierstipend ved PS1 i New York (1984–85), Cité i Paris (1988) og Bethanien i Berlin (1995–96). Karlsen har deltatt i en lang rekke utstillinger i Norge, Norden, USA, Italia, Tyskland og Polen. Hun har utført et stort antall offentlige utsmykkingsprosjekter, og har mottatt Statens garantiinntekt for kunstnere siden 1999. Karlsens arbeider er innkjøpt av blant andre Norsk Kulturråd, Bergen Billedgalleri, Museet for samtidskunst (Nasjonalmuseet), Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, Dronning Sonja, Nordnorsk Kunstmuseum, Universitetet i Tromsø og Troms fylkeskommune.