Kennth Goldsmith Retyping a Library Curated by Francesco Urbano Ragazzi and Anne Hilde Neset
Kenneth Goldsmith, Retyping a Library, 2002-2022. Med tillatelse fra kunstneren.
Aktuelt

LIAF2022 Utstillingsprosjekt på Kunstnernes Hus: Kenneth Goldsmiths Retyping a Library

Retyping a Library
Kenneth Goldsmith

Kuratert av Francesco Urbano Ragazzi og Anne Hilde Neset

Åpningsseremoni: 9. juni 2022, fra kl. 18:30
Åpent: 9. juni til 7. august 2022
Hvor: Kunstnernes Hus, Oslo (NO)

Lofoten International Art Festival og Kunstnernes Hus har gleden av å presentere Retyping a Library, en soloutstilling med Kenneth Goldsmith (New York 1961), som åpner 9. juni ved Kunstnernes Hus i Oslo. Utstillingen er kuratert av Francesco Urbano Ragazzi, kuratorer for LIAF2022, og Anne Hilde Neset, leder ved Kunstnernes Hus, og presenterer et nytt bestillingsverk av den amerikanske kunstneren og skribenten.

Etter Something Out of It, en dobbel-utstilling med Pauline Curnier Jardin og Tomaso De Luca som åpnet i forbindelse med den 59. utgaven av Veneziabiennalen, er Kenneth Goldsmiths Retyping a Library det andre og siste utstillingsprosjektet som foregriper de kuratoriske temaene for LIAF 2022, som åpner i Kabelvåg 3. september.

LIAF 2022s tittel og kunstnerliste offentliggjøres under åpningen av Kenneth Goldsmiths utstilling i Oslo.

220520 LIAF eflux Final notxt

Retyping a Library er et nytt, omfattende prosjekt av Kenneth Goldsmith som presenteres i galleriet i første etasje på Kunstnernes Hus. I sentrum av utstillingen ligger mer enn 200 bokser. I hver boks finner man et manuskript på løkskinnspapir som vitner om den gigantiske oppgaven kunstneren har satt seg fore: å gjenskrive alle bøkene i biblioteket sitt med skrivemaskin.

Retyping a Library kan enten være en stoisk øvelse i oppmerksomhet eller et godt uttenkt bedrageri. Det er i alle fall en hyllest til litteratur og det daglige arbeidet som kreves for å lage den. Goldsmiths kunstnerisk virke har alltid vært drevet av en dedikasjon til avantgardistisk litteratur og kunst, og spørsmål om eierskap og opphavsrett er gjennomgående i hans prosjekter. Slik beskriver kunstneren hvordan verket ble til:

«I 2002 begynte jeg å gjenskrive biblioteket mitt på maskin. Dette var under storhetstiden for fildeling og når det å kopiere var alt. Det virket på meg som om ting kun hadde verdi om de eksisterte i flere kopier; politisk og sosialt følte jeg at om ikke alle kunne ha noe, ja da hadde det ingen verdi. Så i 2002 satte jeg meg ned og skrev ned Moby Dick på nytt. Spol frem til nedstengningen. Jeg satt ofte alene i atelieret. Og i disse stundene begynte tankene mine å vandre tilbake til 2002; hva om denne gjenskrivingen av biblioteket hadde gått i en annen retning? Hva om jeg starter den på nytt, lar det utvikle seg til et hybridprosjekt, der litteraturen smelter sammen med visuell kunst?»

Retyping a Library føyer seg inn i praksisen med «uncreative-writing», som Goldsmith realiserte og teoretiserte gjennom radikale klipp-og-lim-prosjekter som Day, Printing Out the Internet og The Hillary Clinton Emails. I montrene spredd i utstillingsrommet på Kunstnernes Hus, er hver kopierte bok akkompagnert av et portrett av dens forfatter, tegnet av Goldsmith selv. Den potensielle uendelige reproduksjonsmuligheten i kopien går således inn i en dialog med et artefakt av absolutt særegenhet som fremhever hånden bak aktiviteten av appropriasjon og gjenskrivning. Den samme dialektikken er vist på veggene i rommet, der over 200 signaturer av forfatterne trykket på papir strekker seg fra gulv til tak.

Biblioteket spenner fra Theodor Adorno til Unica Zürn, via Lydia Cabrera, Hélène Cixous, Karl Ove Knausgård, Léopold Sėdar Senghor, Gayatri Chakravorty Spivak, til Jun’ichirō Tanizaki, og mange flere.

Kenneth Goldsmiths Retyping a Library foregriper noen av temaene i LIAF 2022. Kuratorene Francesco Urbano Ragazzi forklarer: «Kenneths arbeid skjuler noen referanser som har inspirert vår utgave av LIAF: fra Shelley til Nakamura. Prosjektet er laget av et forfatterskap som er både flerfoldig og singulært, den omhandler isolasjon og fellesskap, digital tilkortkommenhet og demokrati, den presser oss til å tenke mindre på mulighetene i kunstig intelligens og mer på automatiseringen som allerede finnes i menneskesinnet.»

Kenneth Goldsmith. Retyping a library.
Kenneth Goldsmith. Retyping a library.

Prosjektet er støttet av Italian Councils (utgave 10. 2021) program for å fremme italiensk samtidskunst i verden av Generaldirektoratet for samtidskreativitet i det italienske kulturdepartementet.

LIAF logoblock new

Siste fra Kunstkanalen
Se filmen om "The New Theater of Operations" med Bianca Hisse
I denne filmen får du møte Bianca Hisse i en poetisk presentasjon av hennes nye utstiling «The New Theater of Operations» på Nordnorsk kunstnersenter.
Kontakt oss for detaljer om produktet
Butikk

920 20 537

post@nnks.no