Avsluttet utstilling

Utstilling: Om tre og vann av Even Bie-Larsen og Elisabet Alsos Strand

Mg 3578 1 650x300
  • Sted Nordnorsk kunstnersenters galleri, Svolvær
  • Fra
  • Til

Treet og vannet får komme til uttrykk – både fysisk og idémessig – i disse to nordnorske kunstnerskapene som for første gang blir satt i sammenheng.

Elisabet Alsos Strands bilder er på samme tid abstraherte representasjoner av natur, og direkte avtrykk den ‒ som om de skulle vært skogens egne fingeravtrykk. Det vil si: De er gjerne resultat av treets naturlige linjer, med eller uten bearbeidede motiv, som hun overfører til papir ved hjelp av tradisjonelle tresnitteknikker. I hele sitt kunstnerskap har Elisabet vært opptatt av langsomme trykkemetoder. De siste ti årene har hun fordypet seg i den japanske tresnitteknikken mokuhanga. Her trykkes bildet for hånd med trykkblokker og vannfarger. Med mange lag av farger oppnås gradvis et mørkere resultat, og et akvarell-lignende uttrykk blir resultatet av vannets, fargens og treets møte med det håndlagde japanske papiret. Samspillet mellom materialene, og mellom dem og kunstneren, er avgjørende. I utstillingen kombineres bilder på vegg med romlige installasjoner der papirets egenskaper framheves.

Even Bie-Larsen har de siste årene gjort seg bemerket med sine kart-tegninger. Her blir gjerne vannveier som elver og kystlinjer gjort til hovedaktør, og det rokkes ved ideologiene som ligger skjult i etablerte kartopptegninger. I denne utstillingen spiller imidlertid en serie med objekter skåret ut i tre en av hovedrollene. Det finnes en lang tradisjon for å lage bruksobjekter av rirkuler, eller knoter, som Even kaller dem. Hos han har de imidlertid sluttet å ta form av kaffekopper eller trau. Det dreier seg snarere om organiske skulpturer der treets eiendommelige utvekster får komme til uttrykk. Vannets tilstedeværelse i landskapet og treet, er avgjørende for bearbeidelsen av materialet, som blir uthulet og gjort til tynne skall. Det uregjerlige materialet, og måten treet har vokst på er med å bestemme utfallet.

Even Bie-Larsen (f. 1955, Kongsvinger) er billedkunstner som bor og jobber i Kabelvåg. Med bakgrunn som skogsarbeider, tok han kunstutdannelse ved Kunstakademiet i Trondheim på 1980-tallet. Tidlig i karrieren hadde han internasjonal suksess, med utstillingsdeltagelse blant annet på PS1 i New York (1992). Siden den gang har Even stort sett holdt seg i hjemlige trakter. De siste årene har han vist arbeidene sine på USF i Bergen (2014), Atelier Kvalnes (2016) og Galleri Lille Kabelvåg (2019).

Elisabet Alsos Strand (f. 1963, Mo i Rana) er billedkunstner som for tiden bor og jobber i Trondheim. Hun er utdannet ved Kunsthøyskolen i Bergen og Kunstakademiet i Krakow. I 2017 tok hun doktorgradsavhandling i grafikk ved akademiet i Krakow med tittelen Mellom det tomme og det fulle. Elisabet har hatt studiereiser til Japan for å fordype seg i japanske tresnitteknikker, og har deltatt i internasjonale mokuhanga-utstillinger. Blant nylige utstillinger i Norge, kan nevnes Bodø Kunstforening (2016), Adde Zetterquist Kunstgalleri (2017) og Babel visningsrom for kunst i Trondheim (2019).

Even Bie-Larsen: Wooden object, Elisabet Alsos Strand: Strømninger (bak)
Even Bie-Larsen: Wooden object, Elisabet Alsos Strand: Strømninger (bak)
Elisabet Alsos-Strand: Jeg bega meg til skogene, artist book/wood prints. Even Bie-Larsen: Wooden objects (bak)
Elisabet Alsos-Strand: Jeg bega meg til skogene, artist book/wood prints. Even Bie-Larsen: Wooden objects (bak)
Even Bie-Larsen: Treobjekt. Foto: Kjell Ove Storvik.
Even Bie-Larsen: Treobjekt. Foto: Kjell Ove Storvik.

Siste fra Kunstkanalen
Intervju med Hanne Grieg Hermansen og Marianne Bjørnmyr
Les intervju med kunstnerne, og se bilder fra utstillingen «Det øyet ikke ser», som ble vist i Nordnorsk kunstnersenters galleri i Svolvær.
Kontakt oss for detaljer om produktet
Butikk

920 20 537

kunstsalg@nnks.no