Mimi Gross & Inger Johanne Grytting
Om kunst og vennskap
Den nordnorske kunstneren Inger Johanne Grytting (f. 1949, Svolvær), bodde store deler av oppveksten og sitt unge voksenliv i Tromsø. I 1972 flyttet hun til New York. Der har hun blitt boende, selv om båndene til Nord-Norge hele tiden har vært sterke. Grytting har en omfattende utstillingsvirksomhet bak seg, med separatutstilling ved visningssteder som Vigeland-museet, Oslo Kunstforening, Nordnorsk Kunstmuseum, Muriel Guepin Gallery i New York og Galleri Svalbard. Arbeidene hennes er kjøpt inn av mange offentlige og private samlinger.
I tillegg til sin kunstpraksis har Grytting i over førti år jobbet sammen med sin mann Mark Mirsky om tidsskriftet «Fiction»; han som redaktør og hun som billedredaktør. I tilknytning til dette arbeidet har de skapt forbindelser mellom internasjonale forfattere og billedkunstnere. I New York har Gryttings atelier og hjem på Bowery vært et naturlig samlingssted for både norske og amerikanske kunstnere og forfattere. En av dem er kunstnerkollegaen Mimi Gross.
Mimi Gross (f. 1940, New York) er en allsidig kunstner som jobber med både maleri, tegning, scenografi og kostymedesign. Hun har hatt utstillinger ved steder som Salander O’Reilly Galleries; Ruth Siegel Gallery, New York City; Inax Gallery, i Ginza, Tokyo og Galerie Lara Vincey, Paris. Hun har også vist arbeider ved Municipal Art Society og ved Port Authority Bus Terminal i New York. Fra 1960-1976 samarbeidet Gross med Red Grooms om en rekke store, flerdimensjonale installasjoner, inkludert den sagnomsuste «Ruckus Manhattan». Helt siden 1979 har hun samarbeidet med danseren Douglas Dunn og hans kompani om kostymer og scenografi.
Dette er første gang de to kunstnerne stiller ut sammen.
Takk til Nordnorsk kunstmuseum og Erling Neby for lån av arbeidene til Inger Johanne Grytting.
Utstillingen er kuratert av Marianne Hultman og Torill Østby Haaland.
Foto Kjell Ove Storvik, Nordnorsk kunstnersenter