Kunstfestivalen i Lofoten 1993
De første fire årene av festivalen var maleriet sterkt representert. Thor Erdahl, som bland annet deltok i 1993, kan sies å tilhøre en forlengelse av norsk modernistisk, ekspressiv maleritradisjon der landskapet ofte er sentralt. Bildene hans er så å si alltid sterkt knyttet til stedet de er laget på, nærmere bestemt Lofoten. Men selv om bildene hans er avhengige av dette landskapet for å bli til, er de på ingen måte avhengige av denne konteksten når de blir vist. Fra Festivalen som ikke ville synke, Kunstfestivalen i Lofoten 1991-2013, Svolvær 2015
Årets hovedutstilling var med Dagny og Finn Hald, som viste grafikk og keramiske objekter. Ideen om å satse ekstra på en hovedutstilling med en kunstner som var kjent nasjonalt og som kunne gi festivalen oppmerksomhet, ble foreslått i kommunens tidligste planer for en festival.
Fra 1993 og utover følger festivalen opp dette. Festivalen selv trekker spesielt fram kunsthåndverk i sitt program, og keramiker Astrid Hestholm demonstrerer japansk raku-brenning av keramikk utenfor kunstnersenteret. Både i presse og i festivalens egen avis får den danske kunstneren og forfattaren Dea Trier Mørch oppmerksomhet.