Lofoten internasjonale kunstfestival
GNISTSAMBANDET
20.09.24 - 20.10.24
Birgit Hagen stilles ut på:
3. Svolvær kunstforening
Find festival map, and download the full digital version of the guidebook here.
Tirsdag-Søndag 11:00 - 18:00
Mandager stengt
Finn festivalkart, og last ned digital guidebok for festivalen her.
I Birgit Hagens praksis er det som om tekstene og tekstilene sømløst glir over i hverandre, hvor ord, tråder, bokstaver og innslag inngår i en kontinuerlig samtale som kan synes å aldri ta slutt. Teppene var ifølge Birgit Hagen selv et forsøk på å gjengi i vev en stemning eller en opplevelse. De var komponert direkte i veven uten arbeidstegninger.
Tekstilen Høstvinduet treet har med sitt grove uttrykk materialer som består av ulike tekstilfibre, grovt garn og remser fra oppklipte tøystykker; bomull, glitterstoff, blanke gardinsnorer, strikkeplagg, flanell, ledninger, sløyfebånd og trekket fra en fluktstol. I verket Vier og tytebær er ordene VIER og TYTEBÆR vevet inn med store bokstaver i den todelte komposisjon i rødt og blått. Ordene NATTVERD og VIN har også fått plass i veven som på baksiden avdekker et dikt om en nattverd holdt på fjellet i nattblå sol, blant frosne, røde bær og vier med sølvglinsende blader.
Hagen arbeidet systematisk med en omfattende arkivering av sitt eget virke, hvor tekster til hennes egne tepper møysommelig ble skrevet ned både for hånd og på maskin før de ble katalogisert sammen med tekster om eget virke, bokprosjekter, skisser og reisenotater, som tidvis også kunne bli brodert direkte på teppene.
Prosjektet er et samarbeid med Hallingdal Museum/Stiftelsen Buskerudmuseet og Stiftelsen til fremme av Birgit Hagens kunst som har bidratt raust med sin kunnskap om Hagens virke.
Birgit Hagen (1912–2004) vokste opp i bygda Vats i Ål i Hallingdal hvor hun levde og arbeidet mesteparten av sitt liv. Hennes første separatutstilling var på Galleri Per i 1949. I 1960 deltok hun på Triennale di Milano hvor hun ble tildelt diplom for teppet Moder jord. I november 1970 hadde Birgit Hagen utstilling på Kunstindustrimuseet i Oslo. I 1977 mottok Birgit Hagen etterutdanningsstipend for kunstnere med opphold på Cité des Arts i Paris. I 1980 søker hun hospitantplass på Kunstakademiet i Oslo for å male og i 1982 fortsetter hun sin akademiske utdannelse på Vestlandske kunstakademi i Bergen, samme år som hun fyller 70 år. Hun gikk etterhvert over til å male og tegne og var produktiv i enda et tiår av sitt liv. I 2002 testamenterte Hagen hele sin produksjon, ca. 50 vevde tepper, samt malte bilder og manuskript til Hallingdal Museum i Nesbyen. I nyere tid har Birgit Hagen sine arbeider blitt vist gjennom utstillingen Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger– Norske Tekstilkunstnere 1977–2017 ved Kunstnerforbundet i Oslo (2017) og Våren 2022 presenterte Drammens Museum den første separatutstillingen med Hagens arbeider siden 1970-tallet.