Lofoten internasjonale kunstfestival
GNISTSAMBANDET
20.09.24 - 20.10.24
Ilija Wyller stilles ut på:
6. Gamle metodistkirken
Tirsdag-søndag 11:00 - 18:00
Komposisjon for piano gjort 08.07.24 ved hjelp av terning -
Komposisjonene er dagboknotater, der melodien skapes ved hjelp av terningkast og harmonisering påfølgende dager.
Finn festivalkart, og last ned digital guidebok for festivalen her.
I sine malerier arbeider Ilija Wyller tematisk med landskap i en bredere forstand, som en forståelse av hvordan ting og objekter er i vekselspill med omgivelsene og hvordan de påvirker hverandre. For henne er erfaring øyeblikkelig og uten en tydelig form; flat og foranderlig etter hvert som den utfolder seg. Arbeidene hennes omhandler de sømløse overgangene mellom sansefornemmelse, hukommelse, sted og subjektene/objektene som er der. I hennes praksis er tanker, subjekter, objekter og omgivelser definert av sine innbyrdes forhold, av samarbeid eller opposisjon, og av å både ha innflytelse på og bli påvirket av og gjennom sine omgivelser. Wyller finner inspirasjon i den franske filosofen Bruno Latour og hans konsept om tid som ikke-lineær, som en spiral. I sin prosess utspiller dette seg i måten hun løst baserer komposisjonene sine på både situasjonen og materialet hun har for hånden, på hva dette minner henne om, og påtilfeldighetsfaktorer. Arbeidene etterligner erfaring i den forstand at de er lagd med en umiddelbarhet som likner på erfaring.
I tillegg til malerier har Wyller med sin bakgrunn innen klassisk piano komponert stykker for cembalo. De beskjedne mellomspillene fungerer som dagboknotiser for Wyller. De er i sin helhet komponert med bruk av terning, noe som introduserer tilfeldige bearbeidelser lagd gjennom liknende metoder som hennes maleriske praksis, noe som sådan forener de to. Maleriet som er utstilt i Metodistkirken er basert på landskapet i Lofoten, og er laget spesifikt for bygningen det er utstilt i.
Ilija Wyller (f. 1987) er opprinnelig fra New York, og bor og arbeider i Oslo. Wyller ble uteksaminert fra Kunstakademiet i Bergen i 2015. Wyller hadde sin første soloutstilling ved VIVII i Oslo, 2014, i etterkant av et seks måneder langt residency-opphold ved Cite des Arts i Paris mens hun tok mastergrad. Wyller har stilt ut ved Astrup Fearnley Museet i Oslo og Artipelag i Stockholm. Wyller bodde i Berlin i en kort periode på fire år og har hatt jevnlige utstillinger gjennom sin karriere, med deltakelse ved skulpturbiennalen i Örebro (2018), et residency-opphold med påfølgende utstilling ved Edvard Munch Haus (2023), et fem måneder langt residency-opphold ved Cite des Arts (2023 / 2024) samt deltakelse i Tapybos Triennale i Vilnius, 2024. Wyller er representert av Gallery Brandstrup i Oslo og BGE i Stavanger.