Lofoten internasjonale kunstfestival
GNISTSAMBANDET
20.09.24 - 20.10.24
Island Eye Island Ear 1974-2024, historisk presentasjon:
2. Nordnorsk kunstnersenter
Tirsdag-Søndag 11:00 - 18:00
Mandag stengt
Island Eye Island Ear, Lofoten 2024
Ble fremført under åpningshelgen av Lofoten internasjonale kunstfestival
Island Eye Island Ear, Lofoten 2024 Panel
Se panelsamtale spilt inn under Lofoten internasjonale kunstfestival
Finn festivalkart, og last ned digital guidebok for festivalen her.
I 1974 utformet komponisten David Tudor (1926-1996) ideen til en konsert, Island Eye Island Ear, som skulle avdekke de naturlige elementene som eksisterer på øya Knavelskär i Stockholms skjærgård. I samarbeid med Billy Klüver (1927-2004) og Julie Martin (f. 1938) fra Experiments in Art and Technology (E.A.T.), inviterte Tudor kunstnerne Fujiko Nakaya (f. 1933), Jackie (Jaqueline) Matisse (1931-2021) og Margaretha Åsberg ( f. 1939) til å bidra inn i prosjektet.
For å fremheve de naturlige lydelementene på stedet, foreslo Tudor å plassere parabolske antenner rundt på øya. Disse skulle skape smale lydstråler i to konfigurasjoner: to antenner vendt mot hverandre slik at en lydstråle produseres mellom dem og folk som befinner seg i gjeldende område; en annen antenne rettet mot et steinutspring som ville spre lyden ut i miljøet rundt over hele øya. Disse antennene skulle bli matet av lyder som Tudor planla å spille inn på ulike steder på samme øy i forskjellige årstider.
De andre kunstnerne skulle jobbe med de visuelle elementene på stedet. Nakaya skulle lage vanntåkeskulpturer på forskjellige steder på øya som reagerte på temperatur, luftstrømmer og fuktighet; Matisse skulle lage drager med veldig lange haler hvis bevegelser ville reagere på vinden, og Margaretha Åsberg foreslo ideer for dansere med koreografi som inkluderte speil for å rette besøkendes oppmerksomhet mot de fysiske elementene på øya.
E.A.T. støttet prosjektet ved å finne de tekniske løsningene som var nødvendig for å realisere konseptet. I løpet av de neste fem årene forfulgte Tudor og E.A.T. muligheten for å produsere prosjektet på forskjellige øyer: Knavelskär i Sverige, Bluff and Boulder Islands i New York State, og Yeo Island i St. Lawrence Seaway. Island Eye Island Ear ble aldri realisert under David Tudors levetid.. Før i år: Nordnorsk kunstnersenter og LIAF 2024 har samarbeidet med kollektivet SIAF LAB. og You Nakai om en av to tolkninger av Island Eye Island Ear; en ble utviklet for Kamome Island i Esashi, Hokkaido; den andre for Svolvær i Lofoten. Tidligere i år ble Kamome-versjonen IEIE, Reflected: Phase 4 Virtual Ground presentert i et 360 VR-teater under Sapporo International Art Festival, Hokkaido i Japan.
«Jeg synes at vind er fantastisk å bruke i musikk. Jeg har et stedsspesifikt prosjekt jeg har tenkt på i mer enn ti år. Jeg vet ikke når det vil bli realisert. Den bruker tåke og en lydstråle skapt av to antenner vende mot hverandre. Hvis du er her, vil du høre det veldig høyt, hvis du er der, vil du høre det veldig svakt. Vinden forvandler lyden. Er det virkelig sterkt et sted, kommer vinden og det harmoniske innholdet i lyden forskyves. Vinden fortrenger tåken, fjerner den og reformerer den andre steder. Det er det samme for dragene». David Tudor
Intervju, Revue & Corrigèe #81, våren 1989
«Jeg hadde ikke villet gå glipp av det selv. Jeg har alltid følt det sånn om dette prosjektet. Helt siden vi prøvde det ut på en faktisk øy, jeg visste det allerede da. Jeg syntes den var så nydelig. Jeg mener opplevelsen jeg hadde med lyd og med å se tåken, de var så vakre at jeg visste at jeg ikke ville gå glipp av å gjøre dette. Jeg mener, hvis det ikke skjer, kommer det til å bli et hull i astralkroppen min». David Tudor
Intervju med Billy Klüver 24. november 1978
Ideen til Island Eye Island Ear ble opprinnelig utformet av David Tudor (1926-1996) i 1974 for Knavelskär, Stockholm sammen med Fujiko Nakaya (f. 1933), Jackie Matisse (1931-2021) og Margaretha Åsberg (f. 1939) produsentene Billy Klüver (1927-2004) og Julie Martin (f. 193) fra Experiments in Art and Technology, New Jersey.
Island Eye Island Ear, Lofoten 2024
Kunstnere
Lyd: SIAF LAB.; Kei Komachiya, Norimichi Hirakawa, You Nakai og Jacob Kirkegaard
Koreografi for speil: Margaretha Åsberg
Dragehaler: Robert Monnier og Gill Eatherly, Jackie Matisse Estate
Ultralyd-retnings-høyttalere
SIAF LAB.; Kei Komachiya, Katsuya Ishida, Daisuke Funato, Norimichi Hirakawa, guest curator Hiroko Kimura-Myokam, and documentation by Hirofumi Nakamoto
Kuratorer
Marianne Hultman, direktør, Nordnorsk kunstnersenter
Kjersti Solbakken, Lofoten Internasjonale Kunstfestival 2024
Produsent
Berte Tungodden Ynnesdal, Nordnorsk kunstsenter
Advisory Board
Julie Martin, Eksperimenter i kunst og teknologi
Phil Edelstein, Composers Inside Electronics
Island Eye Island Ear, Lofoten 2024 er støttet av EU-Japan Fest, Bodø 2024, Nordisk Kulturkontakt, Sasakawa Foundation og Norges ambassade i Tokyo.