Lofoten internasjonale kunstfestival
GNISTSAMBANDET
20.09.24 - 20.10.24
Livingstone Office for Contemporary Arts (LoCA) stilles ut på:
7. Kraftholmen
Tirsdag-Søndag 11:00 - 18:00
Mandag stengt
Finn festivalkart, og last ned digital guidebok for festivalen her.
Det er 9 619,05 km mellom Livingstone og Lofoten, den korteste kjøreruten: 9 099,65 mi (14 644,47 km) med 181 23 minutter i timer og minutter.En flyrute som dekker 5.893,87 mi (9.485,27 km) med 11t 39 min. Utover den geografiske avstanden, som kan dekkes med fly og andre transportmidler, er det kulturelle og historiske forskjeller. På nåværende tidspunkt er det noen særegenheter som er av kuriøs interesse og danner inngangsporten som vi gjerne vil gå i dialog med. Den første er parallellen til endekolonial narrativ kamp mellom de samiske samfunnene i Nord-Norge, land og fordrivelse, og der hvor vi er, Livingstone og den sørlige provinsen. For det andre er vi nysgjerrige på frøhvelvet (Noahs ark) og politikken som omgir det.
Til samarbeidet med Lofoten International Art Festival 2024 har Livingstone Office for Contemporary Arts (LoCA), ledet av AnawanaHaloba og KabilaKyowaStéphane, invitert kunstnerne BanjiChona, Bwanga ’BennyBlow’ Kapumpa og kunstnerduoen Pungwe Listening (Memory Biwa & Robert Machiri) for å delta i en dialog. Ved å utvide sin invitasjon til å invitere kunstnere med ulike tilnærminger til spørsmål knyttet til endogen kunnskap og koloniarv, har prosjektet som mål å skape en samtale i form av en lydkorridor, inspirert av elefantkorridorene – en landstripe som letter elefantenes bevegelser mellom to eller flere levedyktige habitatflekker. Prosjektet vil lede frem til den internasjonale flerårige utstillingen Mosi Oa Tunya (Livingstone / Victoria Town) i 2026.
I over et tiår har Livingstone Office for Contemporary Arts dedikert seg til å skape en kritisk bevissthet rundt kunstnerisk praksis og dens relasjoner til estetikk, sosial, politikk, historie og kulturelle utfordringer. Arbeidet deres undersøker historier (kolonialhistorier, sosiale og politiske historier og deres arv) og hvordan de forholder seg til språk og samtidskunst, både lokalt og internasjonalt.
LoCA inngår i en konstellasjon av kunst- og kulturinstitusjoner i Livingstone, og har fremgang gjennom støtte og samarbeid, samtidig som det fungerer som et ressurssenter for det samme nettverket – et miljø der eksperimentelle praksiser og nye perspektiver nøres og deles mellom interdisiplinære kunstnere, kuratorer, skribenter, akademikere, kulturformyndere og publikum i regionen.
Memory Biwa og Robert Machiri danner duoen Pungwe Listening, grunnlagt i 2016. Arbeidene deres setter muntlige historier og multi-mediaarkiver fra det sørlige Afrika i sentrum, og presenterer relasjonelle kunstformater gjennom performance, installasjoner og kollektiv kuratorisk praksis over tid i det offentlige rom. Pungwe Listening har presentert sine arbeider ved Pan African Space Station ved MkukinaNyota i Dar es Salaam, MuséeThéodoreMonodd’ArtAfricain, Dakar, SavvyContemporary, Berlin, Ifa Gallery, Berlin og Stuttgart, og Kunsthalle Bern. Pungwe Listening ble tildelt stipendium av DeutscherAkademischerAustauschdienst (DAAD) Artist-in-Berlin-program i 2021. Prosjektet fikk hederlig omtale av Prix Ars Electronica i kategorien Digital Communities i 2020.
Memory Biwa er historiker og kunstner. Forskningen hennes tar for seg antikolonial motstand, folkemord, hukommelse og gjenopprettelsesprosesser i Namibia. Biwas praksis kretser rundt autoritet, historieproduksjon og geografier. Biwa har kuratert arbeidsgrupper som ‘Wegrowwithourleaves, and flowersturnedtowardshome’, et transnasjonalt prosjekt mellom Berlin og Cape Town i Sør-Afrika i 2024, og ‘ProssessionPedagogies’, innen rammene til residency-programmet mellom Namibia og Tyskland som AkademieSchlossSolitude er vertskap for. Biwa har også samkuratert utstillinger i Berlin, ved Ifa Gallery i 2023, og ved Kleinplastik Triennale i Fellbach i 2022. Biwa er en del av duoen Pungwe Listening med Robert Machiri. Deres arbeid fokuserer på muntlige historier og multimedia arkiver fra det sørlige Afrika, og presenterer relasjonelle kunstformater gjennom performance, installasjon og kollektive kuratoriske prosesser over tid i det offentlige rom.
Robert Machiri er en elektronikk- og lydarbeider. Han jobber primært med formidling av lyd, manifestert i sosiale praksiser. Machiris arbeid eksisterer i krysningspunktet mellom to strømninger: musikk og post-disiplinær reproduksjon presentert gjennom legemliggjorte og prosessdrevne modaliteter. Ved å lære seg å avlære kryssende lytting, bevegelse, bevegelighet, lydlighet og avbildning, fremmes en fremtidsretting til arkivariske muligheter. Arbeidene hans er mest kjent fra PUNGWE, et prosjekt med omskiftelige praksiser som sirkulerer rundt panafrikanske sonderinger med beslektede samtidige kunstdiskurser og -rom. Sammen med Biwa har Machiri mottatt DeutscherAkademischerAustauschdienst (DAAD) Artists-in-Berlin-program i 2021. I 2022 var Robert Machiri stipendiat ved AkademieSchlossSolitude, i samarbeid med DonaueschingerMusiktage 2021 som del av prosjektet Donaueschingen Global. Han var residerendestipendiatved Cynthia Woods Mitchell Assistant University of Houston ioktober 2023. I september 2024 skal Machiri delta ved Musikkbiennalen i Venezia. Han bor for øyeblikket i Berlin og i Harare.
Banji Chona er kunstner, forsker og kurator. Chonas praksis kombinerer nedarvet baTonga-kunnskap med eksperimentelle samtidsteknikker. Med fokus på kritisk undersøking av identitet, hukommelse, motstand og samhold i samfunn gjennom historiefortelling og helbredelse har arbeidene hennes røtter i metodologien til RadicalZambezianReimagination. Her tilbys alternative historiografier og fremstillinger av samtiden posisjonert for å utfordre sosiopolitiske og miljømessige brudd. Ved å bruke «Zambezia» i stedet for «Zambia» forestiller hun seg et nedarvet land bortenfor koloniale projeksjoner og romligheter, og fremmer forbindelser og helbredelse utenfor nasjonalstaten Zambia. Chona har stilt ut både i solo-og gruppeutstillinger i Zambia, Italia, Tyskland og Sør-Afrika. Arbeidene og praksisen hennes har vært dokumentert i kunstjournalen Contemporary&. Hun er mottaker av Prince Claus Seed-prisen for 2024, og er stipendiat ved LoCA 2024 Curatorial Studio Programme i Livingstone, Zambia.
Bwanga ‘Benny Blow’ Kapumpa er skribent / kunstner. Hans løpende forskning på tradisjonelle zambiske helbredere, «heksedoktorer», «heksekunst» og tilhørende praksiser søker å åpne opp for dialog rundt disse opprinnelige formene for kunnskap, og undersøke hva vi kan lære fra dem. Arbeidene hans utforsker oppfatning av de ulike rollene mennesker spiller innen samfunnsmessige konstruksjoner. Det henger sammen med hans interesse for ulike måter zambiske folkegruppers spiritualitet og forhold til kristendom har blitt (feil)representert. Med inspirasjon fra sin bakgrunn som skribent kombinerer han tekst med stop motion-animasjon og multimedia-installasjoner for å lage nye beretninger. Bwanga har vært publisert av Caine Prize for AfricanWriting, vært nominert for og publisert av Afritondo Short Story Prize, og ved to anledninger vært nominert for Miles Morland Foundation-stipendium. Han stammer fra Lusaka, Zambia.
Anawana Haloba (f. 1978) bor og arbeider i Oslo og i Livingstone. Hun er utdannet ved Evelyn Hone College of Applied Arts i Lusaka, Zambia, Kunsthøgskolen i Oslo, har akademisk eksamen fra Rijksakademie van Beeldende Kunsten i Amsterdam, og er tidligere elev ved Smithsonian Artist Research Fellowship i Washington DC. Hun arbeider for tiden med sin doktorgrad ved Universitetet i Bergen. Halobas arbeider har vært med i flere solo- og gruppeutstillinger, herunder ved Pompidou-senteret i Paris; SKMU Sørlandets Kunstmuseum i Kristiansand; National Museum ofAfrican Arts SmithsonianInstitute i Washington DC; ZKM Museum ofContemporary Art i Karlsruhe; KODE Museum i Bergen; Veneziabiennalen i 2009; Sydney-biennalen i 2008; MOMENTUM 12 i 2023, og den 8., 11. og 14. utgaven av Sharjah-biennalen, for å nevne noen. Anawana Haloba er førsteamanuensis for samtidskunst ved Kunsthøgskolen i Oslo og er gjestekonsulent ved Rijksakademie van beeldende kunsten i Amsterdam, Nederland. Hun var med å grunnlegge Livingstone Office for Contemporary Arts (LoCA) i 2014.
Kabila Kyowa Stéphane (f. 1993) er kurator og forsker med base mellom Lubumbashi, Livingstone, Kairo og Hamburg. Han er del av et team med utstillingskoordiatorer ved Livingstone office for Contemporary Art i Livingstone (LoCA) og arbeider ved Waza art center med prosjekter som omfatter bibliotek- og utstillingskuratering, foredrag og kritisk skrivearbeid. Hans pågåendeprosjekt Geometry of desire, Archeology of Art and Knowledge harværtpresentertsom performance ved Waza art center i 2019 ogved Livingstone Office for Contemporary Art i mars 2020. Han presenterte nylig prosjektet på theResonance Exhibition ved National Art Gallery i Livingstone i Zambia, som en del av resultatet til dette prosjektet. Kabila er medlem av den Lubumbashi-baserte arbeidsgruppen til AnotherRoadmapof Arts EducationAfrica Cluster. Kaliba har videreutdanning med eksamen i filosofi ved Lubumbashi University, og har en mastergrad i kuratorpraksis fra Fakultet for kunst, musikk og design ved Universitetet i Bergen (KMD).