Lofoten internasjonale kunstfestival
GNISTSAMBANDET
20.09.24 - 20.10.24
Wong Kit Yi stilles ut på:
2. Nordnorsk kunstnersenter
Tirsdag-Søndag 11:00 - 18:00
Mandag stengt
Finn festivalkart, og last ned digital guidebok for festivalen her.
Det er godt dokumentert − men ennå ikke kjent for de fleste − at i dagens anspente geopolitiske klima, har noen av verdens supermakter tydd til det grep å bruke fiskere og fartøyene deres til (ofte skjulte) militær- og etteretningsformål. I denne eksperimentelle TV-episoden verver den norske regjeringen en vanlig norsk fisker til lignende formål. Fiskeren har imidlertid egne ideer om hvordan det er best å bruke de midlene han har blitt tildelt i sin nye offisielle rolle. Han føler seg i stedet kallet til å gjennomføre noe radikalt og utprøvende innen TV-verdenen. Han er overbevist om at resultatet kommer til å bli intet mindre enn revolusjonerende, særlig i denne Tvens gullalder der globale nettbaserte strømmetjenester i stor grad overgår den gullalderen vi en gang trodde vi kjente fra tradisjonelt fjernsyn. Under veiledning fra en TV-gud som tilsynelatende kommuniserer med ham gjennom familiens TV-apparat, og med oppmuntring fra sin luktesans-besatte, kinesiske forskerkone og to snodige døtre, går vår målrettede, vinn eller forsvinn-fokuserte fisker i gang med et interdimensjonalt hemmelig hemmelig oppdrag. Narrativet blander elementer fra (såpe-)opera og karaoke samtidig som den utforsker skjæringspunkt mellom familieliv, kunst, politikk og massemedia.
Dette prosjektet er en samproduksjon av The Kitchen og Nordnorsk kunstnersenter for LIAF 2024 og utstillingen Lines of Distribution / Distribusjonskanaler ved The Kitchen ved Westbeth (21. november, 2024–18. januar, 2025). Produksjonen springer ut av en tverr-institusjonell dialog mellom Alison Burstein, kurator ved The Kitchen, og LIAF 2024-kurator Kjersti Solbakken om overlappende trekk ved The Kitchens historiske og nåtidige aktiviteter og LIAF 2024s kuratoriske rammeverk. Burstein og Solbakken inviterte Wong til å utforske disse fellestrekkene på tvers av tid og sted ved å fordype seg i The Kitchens arkiver og ved å delta i kunstneropphold i Lofoten på Skrova Fyr og Sørvågen Radio. Verket som dette har resultert i har en lang rekke inspirasjonskilder — blant annet materiale relatert til The Kitchens mediaproduksjoner, som Robert Ashleys TV-opera Perfect Lives (1983) og Tom Bowes' kunst- og underholdningsspesial Two Moon July(1986). Innspillingen foregikk i lokalene til The Kitchen ved Westbeth i New York sommeren 2024.
Wong Kit Yi bor og arbeider delvis i New York og delvis i Hong Kong. Arbeidene hennes har vært med i prosjekter organisert av The Kitchen (New York, 2023); M+ (Hong Kong, 2023); Tate Modern (London, 2023); FRONT Triennial (Cleveland, 2022); Tai Kwun Contemporary (Hong Kong, 2021); Public Art Fund (New York, 2020); Para Site (Hong Kong, 2019); Surplus Space (Wuhan, 2018); the Latvian Centre for Contemporary Art (Riga, 2017). Hun har vært gjestekunstner i Chinati Foundation Artist in Residence-program (Marfa, 2021) og har en Master of Fine Arts fra Yale University. Hun har undervist i performance-kunst, videokunst og nye medier, og underviser for tiden ved School of Visual Arts (New York) ved Master of Fine Arts-programmet.