Camilla Figenschou

Bue og pil

Utstillingsåpning: 8. februar.

Testvisning av Pil og Bue - Director's cut på Svolvær kino: 13. mars.

Utstillingen «Bue og pil» av Camilla Figenschou, består av en videoinstallasjon basert på hennes første langfilm, Pil og Bue (2016).

Pil og Bue utspiller seg på et hestesenter i Bø i Vesterålen. Med filmen søker Figenschou en forståelse av forholdet mellom menneske og hest, samtidig som hun knytter erfaringene som oppstår til et spesifikt sted. I filmen blander hun ekte mennesker som er knyttet til senteret med en skuespiller, Anna Katharina Haukeland, som spiller karakteren Mia. Mia kommer utenfra og kommer til senteret i perioder for å gå i hesteassistert psykoterapi. Situasjonene i filmen er inspirert av det Figenschou over tid observerte under utviklingen av prosjektet.

Tilstedeværelse i nuet er en holdning på senteret som også blir utgangspunktet for det visuelle konseptet og en metode under innspilling. Kamera blir et blikk, en karakter som søker å frigjøre seg fra en konstruert narrativ utvikling. Filmfotograf Øystein Mamen dveler, leter, finner og observerer i lange tagninger. Situasjonene spiller seg ut innenfor satte rammer og gir en følelse av at det virkelige forhøyes i det fiktive og det fiktive kollapser i det virkelige.

I videoinstallasjonen som vises på Nordnorsk kunstnersenter tar hun det et steg videre der også innspillingssituasjonen blir en del av denne forhøyelsen og samtidige kollapsen.

Bue og pil utforsker relasjonen mellom mennesker, hester og omgivelsene. Figenschous stil knytter seg til en tendens innen samtidsfilmen kjent som sensorisk realisme, der sanseerfaring står i sentrum. I stedet for psykologisk forankrede fortellinger vektlegger denne tilnærmingen det stemninger. Langsomt tempo, sparsomme klipp, fravær av tradisjonelle plottstrukturer og bruk av amatørskuespillere bidrar til å skape en følelse av nærhet og autentisitet.

I prosjektet har Figenschou konseptualisert kamerablikket som en egen karakter, med egenvilje og empati for øvrige karakterer og beboerne på gården. Dette blikket fokuserer på det sanselige – det søker å vekke noe i oss, snarere enn å representere noe konkret. Med unntak av karakteren Mia, som spilles av en profesjonell skuespiller, er alle medvirkende virkelige personer knyttet til gården, som spiller en versjon av seg selv foran kamera. Denne filmatiske strategien kan knyttes til en videreføring av klassisk filmrealisme og kan spores tilbake til 1920-tallet. I Bue og pil definerer Figenschou rammer for handling og dialog, men avstår fra å detaljstyre de medvirkende. I stedet lar hun dem beholde en viss grad av frihet, slik at samspillet mellom dem kan utvikle seg naturlig. Manuset er en kombinasjon av scener inspirert av virkelige hendelser og iscenesatte sekvenser, der virkelighet og fiksjon smelter sammen.