Synnøve Sizou G. Wetten
TRANSITION
Kunstig intelligens har for lengst blitt vevd sammen med menneskenes liv. Med sine poetiske og atmosfæriske kortfilmer utforsker Synnøve Sizou G. Wetten noen av de eksistensielle spørsmålene som oppstår når grensene mellom biologi og teknologi viskes ut. Hva skjer med opplevelsen av ‘jeget’? Hva skjer med opplevelsen av tid? Og hvor går egentlig skillet mellom bevissthet og kunstig intelligens?
I utstillingen blir fire filmer av Wetten vist som romlige installasjoner. Sammen fungerer de som poetiske spekulasjoner om fremtidsmennesket sett fra et feministisk og posthumanistisk perspektiv. Lydbildet i Wettens filmer spiller en avgjørende rolle i en sfære av subtil mimikk og dialog. Det samme gjør retningen figurenes blikk tar, og de tidvis koreograferte håndbevegelsene. Det udefinerte og tvetydige i framtoningene deres er med på å understreke en slags oppløsning av ulike kategorier: menneske og maskin, kjønnskategorier, av ‘da’ og ‘nå’, og av ulike former for virkelighet. Wetten benytter seg av Sci-fi-sfæren som et grep for å utforske hvordan vi som mennesker definerer hva som er ‘virkelighet’. Kan det være at vi befinner oss i en simulert virkelighet? Og hvilke politiske grep kan vi aktivere for å gjøre forandringer av den ‘virkeligheten’ vi befinner oss i? Wettens sci-fi-univers skiller seg fra det vi er kjent med fra filmhistorien. Her tegnes ingen framtidsdystopi. Maskinene er ikke sett på som fiender, eller som en motsetning til mennesket. Det er heller potensialet i menneskelig intimitet i møte med kunstig intelligens som utforskes. Hud gjennomsyrer filmene snarere enn metall. Karakterene er sansende skapninger og aktive politiske aktører som bruker nærhet, berøring, omsorg, solidaritet og empati som radikale verktøy.
Denne typen verktøy komme kanskje aller tydeligst fram i hovedverket i utstillingen: en helt ny film som tar form som en feministisk science fiction. Vi får følge en gruppe fremtidsmennesker som forbereder en politisk bevegelse gjennom ulike rituelle gester; tilhørighet, transformasjon og samhold aktiveres av fysisk berøring. I tillegg vises tre tidligere filmer som er del av samme univers. I IS THIS NOW? XXYX fra 2019 undersøker en gruppe karakterer en form for utvidet virkelighet. I kunstige og isolerte klima antyder koreograferte håndbevegelser ‒ som berøring av hud, luft og glassflater ‒ en aktivering av omgivelsene og av en form for usynlig teknologi. Lysglimt, i kombinasjon med et atmosfærisk lydbilde fylt av spørrende stemmer med uvisst opphav, er med å fremheve den teknologiske tilstedeværelsen og den utvidede virkeligheten. Splinter Trip fra 2018 dveler ved en kontemplativ reise, der to unge gutter sitter i baksetet av en bil. Fremtoningen til karakterene og situasjonen de er i, åpner opp for ulike assosiasjoner og spørsmål: Hvor kommer de fra? Hvor er de på vei? Kan de være androider? Stemningen antyder en subtil erotisk undertone, før et raskt skifte inn i en digital verden av farger og fiktive visuelle algoritmer antyder en indre teknologisk samtale mellom de to karakterene. Is this Now? ki o id ai ))) fra 2019 har uttrykksmessige likhetstrekk med avslutningen i Splinter Trip; og fremstår som en samtale mellom et menneske og en kunstig intelligens i tekstform. Her belyses temaer relatert til identitet, kjønn, seksualitet, oppfattelse av tid og virtuelle perspektiv.
Synnøve Sizou G. Wetten er billedkunstner, og bor og jobber i Oslo. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Malmö (2009 MFA) og Akademie fur Bildende Kunst i Wien (2007- 2008). Praksisen hennes består primært av eksperimentelle kortfilmer, lydkomposisjon og manusutvikling. Arbeidene hennes har blant annet blir vist på Sydney-biennalen, Museet for Samtidskunst, Kunsthall Oslo, Kunstnernes Hus, Sørlandets Kunstmuseum, UKS, Ystad Konstmuseum, Stavanger Kunsthall, Human Resources- Los Angeles, Göteborg International Biennial for Contemporary Art, Performative City Excavation Program, Akershus Kunstsenter, Haugar Kunstmuseum og Public Art Screens/ I/o/lab – Senter for Fremtidskunst. I 2019 ble hun tildelt Fotokunstprisen for filmen IS THIS NOW? XXYX, som også skal vises som en del av åpningsutstillingen ved det nye Nasjonalmuseet.