
Utstillingsåpning
Camilla Figenschou
Nordnorsk kunstnersenter ønsker velkommen til utstillingsåpning av «Bue og pil», lørdag 8. februar kl. 14 ved senterets lokaler på Torget i Svolvær. Arrangementet er åpent for alle, og gratis.
«Bue og pil» handler om forholdet mellom menneske og hest, om tilstedeværelse, og å fullføre et ti år gammelt filmprosjekt. Med utstillingen på Nordnorsk kunstnersenter fullfører Camilla Figenschou endelig sin første langfilm.
Da Camilla Figenschou, opprinnelig fra Lofoten, arbeidet med sin film «Pil og bue» i 2016 følte hun på en motstand fra filmfeltet.
- Selvsagt har filmen en «story», men formen og stilen er minst like viktig. Jeg vil si det er en film som blander fiksjon og virkelighet, forteller Figenschou.
- Dessverre fikk jeg aldri laget den som jeg ville for snart ti år siden, fortsetter hun.
- I filmbransjen finnes mange forventninger om hva en film skal inneholde, som karakterutvikling og en tydelig dramaturgi.
Figenschou, som i dag underviser ved Filmkunstskolen i Kabelvåg, opplevde en generell manglende vilje i filmfeltet til å eksperimentere og utvikle filmspråket, som for hennes egen del vanskeliggjorde en nødvendig frigjøring fra dets konvensjoner.
- Med dette prosjektet var det viktig å utvikle en helt egen arbeidsmetode som tillot et søkende, åpent blikk. På en måte blir kameraet den egentlige hovedkarakteren, for det er gjennom blikket som kamera utgjør at publikum får en inngang, en mulighet til å oppleve og identifisere seg med tilstedeværelsen som skildres, fortsetter Figenschou.
Filmen utspiller seg på et faktisk senter for hesteterapi i Bø, Vesterålen, og blander ekte mennesker som er knyttet til senteret med den fiktive karakteren Mia, spilt av Anna Katharina Haukeland. Karakteren Mia kommer til senteret i perioder for å gå i hesteassistert psykoterapi. Situasjonene i filmen er inspirert av det Figenschou over tid observerte under utviklingen av prosjektet.
Figenschous stil knytter seg til en tendens innen samtidsfilmen kjent som sensorisk realisme, der sanseerfaring står i sentrum. I stedet for psykologisk forankrede fortellinger vektlegger denne tilnærmingen stemninger og publikums erfaringer.
- Filmen handler om dyp tilstedeværelse, men samtidig har filmens form og stil en meditativ kvalitet i seg, og får dermed en funksjon for publikums opplevelse. Tilstedeværelsen med omgivelsene, situasjonene og erfaringene som spiller seg ut i filmen henvender seg til publikum gjennom sitt filmspråk på en måte som er helt vanlig innenfor kunstfeltet, men som ikke alltid er akseptert i spillefilmen.
- Med utstillingen på Nordnorsk kunstnersenter får jeg endelig fullføre prosjektet mitt slik jeg ønsket.
I utstillingsrommet på Nordnorsk kunstnersenter vises fra 8. februar en stor videoinnstallasjon med utgangspunkt i materialet fra den nyklipte utgaven av filmen.
Director’s cut av filmen «Pil og bue» får førpremiere på Svolvær kino 13. mars.
- Installasjonen er et videoverk som står for seg selv. Det utforsker i enda større grad forholdet mellom film og virkelighet, og stilen som jeg benytter meg av, avslutter Figenschou.
Tre store skjermer fyller utstillingsrommet på Nordnorsk kunstnersenter, i tillegg til et eget rom der scener fra hesteterapien vises i sin helhet.
Utstillingen er juryert av Nordnorsk kunstnersenters utstillingsutvalg: Adriana Alves, Sigrid Høyforsslett Bjørbæk og Marianne Bjørnmyr.
Foto: Fra filmen Pil og Bue av Camilla Figenschou
Utstillingen er støttet av Fond for lyd og bilde, og er tildelt Regionale prosjektmidler for visuell kunst gjennom Kunstsentrene i Norge.